Vad var Nordik Fnälö?

Webquake
Hallå,

är det nån som vet nåt om Nordik Fnälö? Jag har hittat en promo-CD med den titeln, släppt av STIM 1993 och innehållandes en Sator-låt (därav relevant för detta forum).

Låtlista och info

Men många frågor väcks. Varför en sån knasig titel? Vad innebär det att, som det står, Henrik Schyffert är "konferencier"? Är det Henrik Schyffert på omslaget?

Lite googlande ger fler ledtrådar pekandes mot Henrik.
Enligt denna blogg var Nordik Fnälö "en liten film gjord för MTV". Den nämns också i denna blogg.

Men hur gick det i så fall från film på MTV till skiva med svenska artister utgiven av STIM?

Jag är alltså mer intresserad av skivan än av filmen, men all info är av intresse!
Kanske någon rentav har skivan till salu?

Re: Vad var Nordik Fnälö?

Chips
Frågade Schyffert och enligt honom är det en intern promovideo för en Midem-mässa
Det finns nog ingen skiva. Kanske VHS kassetter?

Re: Vad var Nordik Fnälö?

Webquake
Administrator
Tack för hjälpen med forskandet! VHS, ja kanske det.
Jag gräver vidare för att försöka komma till botten med frågan. Jag lägger allt annat åt sidan :)

Re: Vad var Nordik Fnälö?

Webquake
Jag hittade också detta: http://beta.slba.se/catalog/id/001732159 som säger att Nordik Fnälö var ett program som gick på TV2 1993.

Re: Vad var Nordik Fnälö?

Webquake
Administrator
Skivan är funnen!
Efter ett tips hittade jag skivan i en fransk webshop. Så nu kan jag intyga att den existerar.
Den är lite lustig, i början av varje låt pratar Henrik på hemmagjord isländska/engelska om rockmusik. Så "I wanna go home" har inte det vanliga jitterbugs-introt. Skivan börjar med nån sorts vinjettmusik (som inte står med på omslaget). Bifogar några bilder. Stort tack till Andreas Waczynski för hjälpen.
Klicka på bilderna för att se dem större.

Re: Vad var Nordik Fnälö?

Chips
Det var som tusan
Hade ingen aning om denna